woensdag 8 maart 2023

Gijs Wilbrink wint met ‘De Beesten’ regionale boekenprijs: ‘Die Libris komt misschien nog wel een keer’

Geen Librisprijs, wel verkozen tot het beste boek van de Achterhoek en Liemers 2022. Schrijver Gijs Wilbrink uit Ulft is met zijn veelgeprezen debuutroman De Beesten alsnog in de prijzen gevallen. Het boek over de Achterhoekse plattelandsfamilie Keller bemachtigde onder meer de vierde plek op de jaarlijkse lijst van 54 beste boeken van de Volkskrant. Dat Wilbrinks roman vorige maand desondanks níet werd genomineerd voor de prestigieuze Libris Literatuurprijs, leidde tot verontwaardiging bij enkele collega-schrijvers. Bestsellerauteur en streekgenoot Bert Wagendorp hekelde het juryoordeel. Wilbrink zegt dat hij daar zelf niet zo mee bezig is geweest. ,,Een nominatie voor de Librisprijs had ik niet verwacht. Die prijs gaat nooit naar een debutant. Ik vind dat ik al hartstikke tevreden mag zijn met de aandacht en lof die het boek wél krijgt. Die Libris komt misschien nog wel een keer.” Wilbrink is op dit moment bezig met research voor zijn volgende roman. Hij geniet van het proces in de luwte. ,,Al die aandacht voor het boek is mooi. Maar ik snak ook weer naar het maakproces. Uit het schrijven haal ik toch het meeste plezier.” Wanneer zijn volgende boek te verwachten valt? ,,Dat gaat nog wel een paar jaar duren. Over De Beesten heb ik ook acht jaar gedaan. Maar ik verwacht niet dat dit pas over acht jaar af is.”

Geen opmerkingen: