zaterdag 17 maart 2012

Karin in kliknieuws

Schrijfster krijgt Groene Engel stil OSS - Stil was het donderdagmiddag in de overvolle zaal van de Groene Engel. Leerlingen van verschillende middelbare scholen uit Oss luisterden aandachtig naar het verhaal van auteur Karin Amatmoekrim. De Amsterdamse schrijfster werd door Bibliotheek Oss uitgenodigd om haar enthousiasme voor literatuur te delen. “Het is voor de ontwikkeling van kinderen namelijk erg belangrijk dat ze boeken lezen.” Met haar nieuwe boek The Gym, dat gaat over haar leven als klein donker meisje uit een achterstandswijk, probeert Amatmoekrim het verschil van haar eigen cultuur en dat van Nederland uit te leggen. Het is een hele andere wereld vertelt ze uit eigen ervaring. “Toen ik naar het gymnasium ging, vond ik het verschrikkelijk. Iedereen was blank en bekakt. Ze zaten op hockey en dat kende ik niet. Ook hun kleding begreep ik niet.” Al met al wist de ze het gymnasium toch af te maken. Later studeerde ze af aan de UvA als letterkundige. 'Belachelijk' Door het vertellen van verhalen over haar jeugd, het voorlezen van bladzijdes uit haar nieuwste boek The Gym en het maken van meerdere grappen, wist zij de aandacht van de scholieren te trekken. Hoewel de leerlingen vrijwel het gehele uur stil waren, werd het onrustiger toen de auteur de volgende vraag van een leerling beantwoordde: 'Wat vindt u ervan dat wij leerlingen vijftien boeken per jaar moeten lezen?' "Belachelijk weinig", antwoordde de schrijfster hierop. “Het is toch superleuk om boeken te lezen voor een punt. Later als je een zeurende man en kinderen hebt, heb je veel minder tijd om een boek te lezen.” Leerlingen stelden vragen Prettige bijkomstigheid Het vertellen over haar jeugd en het voorlezen uit haar boek is iets wat de auteur niet voor de eerste keer doet. Ongeveer vier keer per maand reist ze door het land om haar verhaal te doen. “Ik vind het altijd een prettige bijkomstigheid. Het is heel leuk om mijn verhaal aan kinderen te vertellen.” Overigens is dat volgens haar niet het belangrijkste van deze middag. “Het liefste hoop ik leerlingen aan te zetten tot het lezen van literatuur. Door het lezen van boeken groei je als persoon.

Geen opmerkingen: